Kunststof beschoeiing zonder compromis!
Dit prachtige project leverde de volgende reactie op van een omstander: “Lijkt een goed verhaal, maar het constructieve deel (gording en dekplank) moet dan toch weer van hardhout. Als je het goed wil doen moet je alles van kunststof doen! Maar daar is het te slap voor.”
HIP Groen is van origine een fervent waterbouwer met een voorliefde voor hardhouten beschoeiing. Toch zagen wij dat hardhout, ondanks zijn charme en constructieve kracht, een beperkte levensduur heeft in contact met water. Daarom ontwikkelden we een innovatieve oplossing die de constructiesterkte van hardhout evenaart en tegelijkertijd een dubbele levensduur garandeert. Ondanks de discutabele reputatie die kunststof heeft, bewijzen wij dat kunststof sterk kan zijn, mits het juiste ontwerp en materiaalkeuze wordt toegepast. Ons schot is dan ook constructief sterk van zichzelf zonder afwerkingen. Lees hier meer over hoe HIP Groen beschoeiing werkt.
De afwerkingen, zoals in dit project, worden vaak vanuit esthetisch oogpunt gemaakt. Hardhout leent zich daar uitstekend voor. De voor- en dekplank staan niet in direct contact met water en gaan daardoor veel langer mee dan de gebruikelijke 25 jaar. Het kritieke punt dat de levensduur beïnvloedt is namelijk waar het hout direct in contact staat met oppervlaktewater.
Beschoeiing of Natuurvriendelijk?
Bij beschoeiingsprojecten krijgen we regelmatig de vraag: “Is beschoeiing hier echt nodig? Zou een onderwater beschoeiing of een zachte overgang van land naar water niet beter zijn?” Dit is een zeer relevante vraag. Vaak onthult een scherpe blik op de situatie het antwoord al. In dit geval heeft de opdrachtgever zeker natuurvriendelijke oevers overwogen. Sterker nog, de meeste renovaties hier zijn natuurvriendelijk uitgevoerd. Alleen op locaties waar ruimtegebrek door naastgelegen bebouwing en wegverhardingen het niet toeliet, is gekozen voor duurzame beschoeiing van HIP Groen.
Wanneer een opdrachtgever geen natuurvriendelijke oevers heeft overwogen waar dit wel mogelijk is, brengen wij dit altijd als alternatief idee in. Ons doel is tenslotte het verduurzamen van oevers, niet om zoveel mogelijk te verkopen ten koste van de openbare ruimte.